Industri Pelancongan di Malaysia telah dikenalpasti sebagai pendorong utama di dalam sektor perkhidmatan. Sektor pelancongan telah mengambil peranan yang lebih besar dalam merangsangkan ekonomi dalam tempoh Rancangan Malaysia kelapan dahulu. Teras keseluruhan dasar dalam sektor pelancongan ialah untuk mencapai pertumbuhan pelancongan yang mampan bagi merealisasikan potensi pekerjaan yang banyak dan kesan penjanaan pendapatan di tahap negara, negeri dan kawasan tempatan.Satu pendekatan holistik dan bersepadu yang memberi pengaruh keatas inovasi dan daya tenaga sektor swasta, layanan baik, sopan-santun dan kesedaran sivik orang awam dan juga sokongan dari Kerajaan adalah amat perlu untuk menaikkan industri pelancongan ke tahap pencapaian yang lebih tinggi.
Pelancongan merupakan industri
perkhidmatan utama yang kian berkembang maju dan mendatangkan keuntungan besar
dalam bentuk tukaran asing serta memasyhurkanMalaysia di mata dunia. Pada tahun
2000, seramai 10.2 juta orang pelancong (termasuk pelancong domestik)
berkunjung ke Malaysia yang menghasilkan pendapatan RM20 bilion, termasuk
RM17 bilion daripada pertukaran asing (Berita Harian, 9 Jun 2001).Angka
tersebut melebihi jangkaan 6.4 juta pelancong yang diramalkan akan datang
keMalaysia. Malaysia juga merupakan negara ketiga paling ramai menerima
pelancong di Asia Timur - selepas China dan Hong Kong. Manakala pada tahun 2015 jumlah ketibaan
pelancong ke Malayisa menurun 8.6 peratus bagi sukuk pertama berbanding ytempoh
sama tahun 2014 iaiti daripda 7.091 juta kepada 6.482 juta.( My Metro, 18 Jun
2015). Malaysia merupakan destinasi pelancongan tropika indah yang sangat
berpotensi diAsia yang bukan sahaja dapat menarik pelancong antarabangsa tetapi
juga menawan warga tempatan.· Pelancongan menjadi suatu bidang pelaburan bijak
yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang
kesemuanya berperanan sebagai wahana dalam pembangunan mega Malaysia
menuju negara maju dalam abad ini.· Potensi industri pelancongan sebagai
penjana ekonomi baru negara hanya dapat direalisasikan jika usaha-usaha
memajukan dan membangunkan industri pelancongan diberi penekanan yang
sewajarnya. Isu-isu seperti pelancongan eko, alam sekitar, visa, kemudahan
lapangan terbang, kebersihan persekitaran, sistem pengangkutan dan keselamatan
pelancong, semuanya menyumbang secara positif dan negatif kepada jumlah pelancong
yang melawat Malaysia. Kejayaan industri pelancongan tidak semata-mata
bergantung kepada kempen dan promosi galakan (melalui pengiklanan
yang melibatkan perbelanjaan berjuta-juta ringgit) di dalam dan luar
negara. Kejayaan ini juga sedikit sebanyak bergantung kepada cerita-cerita (pengalaman-pengalaman)
para pelancong yang sudah melawat Malaysia. Pelancong-pelancong yang
mempunyai pengalaman yang baik melancong di Malaysia, tentunya akan datang
semula dan juga akan memberitahu rakan-rakan mereka. Inilah kempen dan promosi
galakan yang terbaik
Selain dari sudut komersial
pelancongan, peningkatan kunjungan pendatang luar kenegara ini dengan
sendirinya akan memasyhurkan kemakmuran Malaysia di matadunia.Pelancongan
berasaskan pertanian untuk memberi pengalaman kepada penggunamerasai hidup
kampung dan merasai nikmat alam semula jadi melawat ladang buah- buahan,
ladang sayur-sayuran, ternakan ikan dan sebagainya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan