Pada
tahun 1972, Akta Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia 1972 telah diluluskan
oleh Parlimen dan mendapat persetujuan Diraja dan dengan ini Perbadanan menjadi
sebuah badan berkanun. Ahli-ahli Lembaga Pengarang adalah dilantik oleh
Y.B. Menteri Perdagangan dan Perindustrian dan adalah bertanggungjawab
menjalankan tugas-tugas Perbadanan dan pentadbiran am mengenai hal ehwal dan
urus Perbadanan. Di dalam menjalankan tugas-tugas yang diperuntukkan,
garis-garis yang ditetapkan oleh Perbadanan adalah seperti memperkenalkan
Malaysia di dalam pasaran antarabangsa dan serantau, menambahkan perjalanan
warganegara Malaysia di masa cuti di antara negeri bagi menggiatkan lagi
perkembangan pelancongan dalam negeri menyertai dalam pembangunan fizikal
industri pelancongan, mengadakan perhubungan perwakilan dan menjalani
tugas-tugas yang berhubung dengan pelancongan Antarabangsa dan serantau, mengikuti perkembangan pembangunan dan
mempastikan keperluan sekarang dan masa depan bagi pelancong-pelancong dalam
negeri dan luar negeri dan juga membuat pengesyoran bagi pembangunan Wilayah,
mengumpul, mengolah data-data pelancongan dan keterangan-keterangannya bagi
penggunaan statistic pelancongan, mengatur, mengawal dan menentukan Industri
Pelancongan berkembang bagi kepentingan negara.
Dalam Rancangan Malaysia ke-6
(RMK-6: 1991-1995), kerajaan telah bekerjasama dengan pihak swasta dalam
membangunkan produk-produk pelancongan baru. Kemudian, pada tahun 1994,
kerajaan sekali lagi melancarkan Tahun Melawat Malaysia 1994 (TMM 94) dengan
menawarkan 170 program dan acara merangkumi kebudayaan, kesenian, kraftangan,
perayaan kebangsaan, sukan, konvensyen dan pameran. Pelbagai aktiviti yang
menarik telah diadakan oleh pihak kerajaan dan badan-badan bukan
kerajaan. Aktiviti yang dimaksudkan adalah seperti pameran
kejohanan sukan bertaraf dunia termasuklah pameran Maritim dan Udara Langkawi
(LIMA) dan Kejohanan Lumba Basikal Tour de Langkawi. Kejohanan-kejohanan dan
pameran ini perlu dirancang dengan teliti agar dapat dijalankan sepanjang masa
dengan promosi yang lengkap dan
meluas. Penganjuran sukan bertaraf
antarabangsa dapat memperkenalkan negara kepada
perwakilan atau atlet-atlet dari luar negara seterusnya dapat
menarik kedatangan pelancong dari seantero dunia dan membuktikan kepada mereka
bahawa Malaysia bukan sahaja cemerlang dari segi penganjuran sukan bertaraf
antarabangsa tetapi jugaterbilang dalam bidang pelancongan. Kesannya,
kedatangan pelancong ke negara kita juga akan berterusan
tanpa menunggu musim-musim
tertentu sahaja. Dengan cara ini,
kita dapat meningkatkan ekonomi negara dan mengekalkan pulangan
yang diperoleh daripada kedatangan pelancong ke negara kita.
Dalam usaha untuk memasarkan jenama
Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang patut dikunjungi, kerajaan melalui
pelbagai agensinya begitu agresif mempromosikan produk pelancongan kepada warga
dunia kerana kata orang tak kenal, maka tak cinta. Hasilnya, baru-baru ini
Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah menganjurkan acara “Malaysian
Kitchen” di kota London untuk memperkenalkan kepelbagaian makanan tempatan
kepada warga Britian. Acara ini didapati telah mendapat sambutan yang hangat
daripada warga negara berkenaan. Selain itu, Kementerian Pelancongan juga
aktif menyertai pameran-pameran pelancongan terutama di pasaran baharu yang
berpotensi besar seperti negara-negara Timur Tengah dan Eropah Timur.
Tuntasnya, promosi yang telah diatur sudah pasti akan merancakkan sektor
pelancongan di Malaysia. Pada masa yang sama juga kerajaan sentiasa berusaha
untuk mempelbagaikan produk pelancongan negara agar tidak terlalu bergantung
kepada produk sedia ada. Kini, terdapat pelbagai produk pelancongan yang cuba
diteroka dan dimajukan untuk memenuhi citarasa pelancong yang pelbagai. Antara
lain, kerajaan mula menonjolkan pelancongan sukan melalui penganjurkan banyak
acara sukan bertaraf antarabangsa seperti Formula One dan Tour De Langkawi.
Malahan, kerajaan tidak ketinggalan memajukan sektor ekopelancongan lantaran
kekayaan khazanah alam semula jadi di Malaysia seperti Taman Negara Belum dan
Taman Negara Kinabalu yang telahpun diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh
UNESCO. Tidak ketinggalan, kerajaan juga menggalakkan agro pelancongan menerusi
acara-acara sepeti Pesta Buah-buahan Tempatan dan Pesta Flora. Dalam tempoh
terdekat ini pula, kerajaan telah bersedia untuk memajukan pelancongan kesihatan
lantaran kemajuan negara dalam bidang perubatan. Tidak dapat kita nafikan
bahawa masyarakat setempat menjadi tulang belakang kepada usaha mengangkat nama
Malaysia sebagai destinasi pelancongan dunia. Sementalahan pula, sebagai tuan
rumah kepada para pelancong, warga tempatan hendaklah mempamerkan sikap ramah
dan berbudi bahasa bagi memastikan para pelancong selesa dan berasa kehadiran
mereka dialu-alukan. Di samping itu, jika merancang untuk bercuti dan
melancong, rakyat tempatan hendaklah menjadikan destinasi pelancongan tempatan
sebagai pilihan.
Salah satu cara sokongan kerajaan
dalam meningkatkan industri pelancongan adalah melalui, fungsi tourism
Malaysia. Tourism Malaysia akan memanfaatkan promosi dan pemasaran digital
sepenuhnya melalui penggunaan perkakasan interaktif dan media sosial yang
inovatif untuk menawarkan pengalaman pelancongan yang disesuaikan mengikut
keperluan segmen pasaran khusus. Media sosial akan digunakan untuk menguasai
pasaran pelancong memandangkan pandangan dan ulasan dalam talian menjadi
semakin popular sebagai rujukan kepada pelancong dalam membuat keputusan
pengembaraan. Peserta industri akan digalakkan untuk memaksimumkan potensi
pemasaran digital dengan memanfaatkan platform yang disediakan oleh Tourism
Malaysia. Platform pemasaran akan dipertingkatkan untuk lebih mesra pengguna,
interaktif dan mempunyai kandungan yang menarik dan relevan.
Usaha
ini adalah untuk membolehkan kecekapan dan keberkesanan dalam pembangunan
pelancongan secara lestari dengan penggunaan sumber secara optimum dapat
dicapai. Semua projek pelancongan akan dibangunkan berdasarkan Dasar
Pelancongan Negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan